Lente
We zijn maandag begonnen met het thema lente. We hebben al veel gesproken over de lente.
Wat is lente? Wat gebeurt er met de natuur in de lente? Welke seizoenen zijn er en wat hoort bij welk seizoen?
Dit zijn nog lastige vragen. We gaan zoveel mogelijk met coöperatieve werkvormen hiermee bezig. Dit om de kinderen ook veel van elkaar te laten leren.
Ze zullen ook liedjes gaan leren over het thema. Voor de ouders die graag de teksten alvast willen hebben van de liedjes en versjes, ligt er een liedstencil in de klas op het bureau. Mochten ze op zijn, vraag gerust aan de juffen om een exemplaar. De kinderen krijgen aan het eind van het thema zelf een ingekleurde versie mee naar huis.
Groep 1 heeft de vaasjes beplakt. Groep 2 heeft zelf een vaasje van klei gemaakt. Daarna moesten ze watjes op de takken plakken voor de katjes.
Het trotskastje is een groot succes. Soms is het kastje veel te klein en worden de geweldige dingen erop en eronder gestald. Leuk om te zien hoe betrokken de kinderen en de klasgenoten zijn. Zelfs uit de andere groepen komen ze de kastjes van de kleuters bekijken en horen we veel positieve geluiden.
De kinderen hebben met veel plezier hierover gewerkt, met de techniektoren gespeeld. Ze zijn veel aan het bouwen geweest en doen het nog steeds. Bouwen is erg favoriet in de groep.
_________________________________________________________________________________________
2017
De vakantie is weer voorbij en we zijn met een nieuw jaar bezig. In groep 1-2 zijn wij bezig met de tijd, de seizoenen en maanden van het jaar. We hebben een klok gemaakt met de cijfers 1 t/m 12 erop en een grote en kleine wijzer. We hebben het gehad over hoe laat sta je op, wat doe je daarna. Wanneer is het morgen, middag en avond. Wanneer zie je de zon en wanneer de maan. Wat doe je wanneer.
Ook hebben we het gehad over verschillende soorten klokken. De 4 seizoenen zijn besproken en daar wordt nu over gewerkt. We maken zelf een seizoenkalender.
Deze week krijgen we bezoek van het Planetarium. Ook over de planeten en sterren is gesproken. Zo hebben we een verhaal gehoord over de Grote Beer.
De letter n hebben we behandeld en de regel: Als ik met mijn werkje stop, ruim ik alles netjes op. Ook zijn we nog steeds bezig met de PBS regels en de beloningen die daarbij horen. Misschien hoort u uw kind hier thuis wel over. We hebben zelfs gehoord dat het systeem bij een aantal kinderen thuis gebruikt wordt en door de kinderen zeer gewaardeerd wordt. Wilt u meer weten over PBS, zie hierboven, op woensdag 15 februari is er een informatieavond. Wij zien u graag op deze avond!
Ook is het wat winter geworden. Daar hebben we heerlijk van genoten. Er kwam een kleuter op het idee om een plank te gebruiken, om naar beneden te glijden, nadat we gisteren met karton hadden geprobeerd, maar dat lukte helaas niet goed.
Volgende week beginnen we met de letter z en de regel: ruzie maken is niet fijn, we willen allemaal vriendjes zijn.
Meneer Rekenraaf is nu in de klas, de handpop die ons helpt bij het rekenen. We hebben gebouwd met de blokjes n.a.v. een voorbeeld. Dit moest in ons hoofd geprent worden en dan nagebouwd, zonder te spieken. Daar wist Tim iets op. U ziet, we zijn druk bezig in groep 1 en 2 met spelend leren.
Maandag 29 augustus mochten we weer naar school. De kleuters hadden er veel zin in. Leuke verhalen over de vakantie werden verteld, maar ze wilden liever spelen. Er werd meteen een mooi bouwwerk gemaakt.Daarna zijn we begonnen met het thema voor de eerste 3 weken: kleuren en vormen. We hebben de regel: samen spelen, samen delen behandeld en de letter M. Volgende week gaan we de regel: als iemand zegt STOP, dan houd je op! leren en de letter R. De kinderen mogen voorwerpen meenemen, die beginnen met de letter van de week, om op de letterkast neer te leggen.