{"id":286,"date":"2016-04-07T11:25:28","date_gmt":"2016-04-07T09:25:28","guid":{"rendered":"http:\/\/www.zapier.nl\/basisschoolhijken\/?page_id=286"},"modified":"2022-11-24T09:47:25","modified_gmt":"2022-11-24T08:47:25","slug":"positief-begeleiden","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/ikcthiekernust.nl\/basisschool-hieker-nust\/positief-begeleiden\/","title":{"rendered":"Positief begeleiden"},"content":{"rendered":"[vc_row fullwidth=”true” bg_type=”image” parallax_style=”vcpb-default” bg_image_new=”id^2165|url^https:\/\/kitsprimair.nl\/demeenthe\/wp-content\/uploads\/sites\/7\/2019\/03\/kp_randje-nw3.jpg|caption^null|alt^null|title^kp_randje-nw3|description^null” bg_image_repeat=”no-repeat” bg_image_size=”contain”][vc_column]
Schoolwide Positive Behaviour Support (SWPBS) is een preventieve aanpak van gedrag voor het primair, het speciaal en het voortgezet onderwijs. Het heeft als doel om schoolbreed en vanuit gedeelde waarden een veilig en positief schoolklimaat te cre\u00ebren dat alle leerlingen in staat stelt om optimaal te profiteren van het geboden onderwijs. Hierbij werkt de school actief samen met ouders en met Yorneo.<\/p>\n
SWPBS richt zich op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Dit gebeurt door de waarden van de school te vertalen naar concrete gedragsverwachtingen voor alle ruimtes van de school, dit gedrag actief aan te leren en systematisch te waarderen en belonen. Daarnaast verzamelt de school data over gedrag van leerlingen. Deze data stellen de school in staat om gedragsvraagstukken (schoolbreed, op klassenniveau en op individueel niveau) in een vroeg stadium te signaleren, te analyseren en aan te pakken.<\/p>\n
De kern van SWPBS<\/em><\/strong><\/p>\n SWPBS is gericht op het cre\u00ebren van een omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Dit begint bij het gezamenlijk formuleren van de waarden die de school belangrijk vindt. Vervolgens benoemt het schoolteam het gedrag dat past bij deze waarden en leert het de kinderen actief aan. Adequaat gedrag wordt hierna systematisch positief bekrachtigd. Hiermee wordt een veilig en positief schoolklimaat gecre\u00eberd, waarin elke leerling optimaal kan profiteren van het geboden onderwijs.<\/p>\n\n